mamaia hoteluri dezvaluiri vacanta turisti rezervari plaja mare pensiuni apartamente litoral cazare informatii agentii experienta
Condimente

Patronii din Mamaia, dezvălurile celui mai cautat manager de hoteluri din nordul litoralului

Incepând de astazi, funkytravel.ro va propune sa descoperiti  picanteriile industriei hoteliere din Romania. Textele sunt scrise de Razvan Dobre, unul dintre cei mai cautati manageri de hotel de pe litoral. Razvan are 40 de ani, lucreaza in turism de 17 ani, iar in Mamaia de 14 ani.  Primul loc de munca in aceasta industrie de milioane de euro a fost cea de curier, iar de multi ani este manager si conduce doar hoteluri de 4 si cinci stele in Mamaia, cea mai renumita statiune din România.  In prezent, Razvan se pregateste sa deschida cel mai nou hotel de patru stele (el spune ca va avea dotari de cinci) din nordul litoralului.

M-am gândit să încep cu patronii pentru că sunt un ingredient important al unei vacanțe reușite sau nu.

De fapt nu ei, ci spațiile pe care le dețin. Nu este acum momentul să discutăm despre cum au ajuns să dețină aceste spații sau pământul de sub ele, asta este o altă discuție în care nu vreau să mă bag. Să vorbim puțin despre aceste spații.

În Mamaia, după cum știți, sunt mai multe tipuri de spații de cazare: hoteluri construite în anii comunismului, majoritatea aproximativ prin anii 70-80; hoteluri relativ noi apărute după anii 2000; foarte multe blocuri de apartamente construite după 2005 și unele foarte noi care au apărut după liniștirea crizei din 2008-2009. Și încă se construiește…

Am pus special o imagine mai veche ca să puteti vedea diferența și o să regăsiti mai jos si varianta renovată.

mamaia hoteluri dezvaluiri vacanta turisti rezervari plaja mare pensiuni apartamente litoral cazare informatii agentii experienta

 

 

Hotelurile

Acum, în funcție de tipurile de cazare de mai sus să vă povestesc câte puțin despre fiecare tip de proprietar. În primul rănd îi găsim pe cei care au luat hotelurile vechi imediat dupa 1989. Cum le-au luat nu e treaba mea, eram mic atunci că dacă eram mai mare luam și eu unul. Că “s-a dat” la toată lumea. În fine… După ce le-au luat, le-au muls până au inceput să se rupă paturile și să cadă varul de pe pereți. Unii dintre ei nu s-au lăsat și au continuat să mulgă până nu demult când expansiunea noilor spații de cazare nu le-a mai dat nicio șansă. Și au inceput renovările.

Unii dintre ei au renovat hotelurile cu mai mulți ani in urmă și au avut de câștigat din asta însă și aici sunt multe de discutat. Pentru că nu au avut bani pentru refurbishment total au schimbat paturile într-un an, lenjeria în altul, mocheta în altul, s.a.m.d. Din această cauză au existat mereu motive pentru ca turiștii să se plângă de anumite aspecte. Când era ok patul se spărgeau țevile, când aveau lenjerii noi nu mergea aerul condiționat sau picura pe ele. Din aceste motive veți vedea mereu prin review-urile acestor hoteluri diferitele probleme legate de anumite aspecte ale cazării în hotel. În al doișpelea ceas însă, când s-au trezit fără turiști și-au dat seama că nu se mai poate cu jumătăti de măsură. Mai toate hotelurile foarte vechi din Stațiunea Mamaia au fost sau vor intra în renovare totală (sau măcar partială însemnând etaje sau aripi). Ceea ce este foarte bine, mai ales că pe ei nu îi va ajuta niciodată mărimea camerei construită după alte standarde în comunism.

Mai jos găsiți un exemplu bun de renovare de hotel. Pentru că am și lucrat acolo știu cât s-a investit pentru ca el să-și schimbe imaginea de la 2 la 5 stele. Totuși este foarte greu să faci o asemenea schimbare, multi doar adauga o stea, maxim două.

 

mamaia hoteluri dezvaluiri vacanta turisti rezervari plaja mare pensiuni apartamente litoral cazare informatii agentii experienta
sursa: hotelvega.ro

 

Apartamente de vacanță

Să trecem acum la altă categorie. Hai să vorbim puțin despre proprietarii de apartamente de vacanță. Și nu mă gândesc la cei care și-au cumpărat apartamentele pentru ei ci la cei care vor să le exploateze din punct de vedere turistic. Este un trend general in toată lumea să închiriezi apartamente în loc de camere la hotel. Poți salva niște bani sau iți poți permite o anumită vacanță pe care mai greu ai fi reușit să o petreci la un hotel. Și eu am făcut lucrul ăsta când am fost in vacantă. Este clar că va fi o creștere pe acest tip de cazare în următorii ani. De asemeni cred că majoritatea apartamentelor din Mamaia sunt bine și foarte bine dotate. Sunt însă și câteva dezavantaje, unul fiind concurenta neloială pe care o fac hotelurilor prin nefiscalizarea veniturilor (nu aș vrea să generalizez dar mi-e greu să cred că sunt mulți care le declară). De asemeni sunt, din câte am văzut prin review-uri, și foarte mulți proprietari neserioși. Anulează rezervari și îți dau banii înapoi fără sa-i intereseze că e week-end și că probabil, dacă gasești ceva, va fi aproape dublu decât ai plătit. Unii nu fac cum trebuie curațenie, unii nu îți dau toate informațiile și îți spun că ai vedere la mare deși tu vezi o fașie de câțiva centimetri printre alte două construcții.

Prin introducerea acestor spatii la vanzare pe canalele online se mai stopează această practică a nedeclarării veniturilor pentru că site-urile serioase gen booking.com sau airbnb.com te cam obligă sa ai niște date fiscale, conturi, etc. Și mai bine ar fi fost dacă ar fi existat și niște reglementări din punct de vedere turistic pentru acestea însă nu cred că vor apărea curând. Legea turismului dezbatută zilele astea încearcă ceva dar nu știe cum și ies numai prostii care culmea, nu încurajează turismul. Cui te plângi că nu ai avut apa caldă sau a fost mizerie. Review-urile de pe booking nu sunt suficiente să-i lase fara turisti.

Alt dezavantaj ar fi și confortul pe care hotelurile ți-l oferă prin serviciile de housekeeping, mic dejun, restaurant, bar, etc dar, repet, sunt destul de mulți care renuntă la acest confort pentru un preț mai mic sau alte servicii specifice apartamentelor cum ar fi bucătăria pentru gatit.

La o căutare pe site-urile de rezervari găsesti 454 apartamente și numai 120 de alte spații de cazare ceea ce spune multe despre acest trend.

 

mamaia hoteluri dezvaluiri vacanta turisti rezervari plaja mare pensiuni apartamente litoral cazare informatii agentii experienta

 

Pensiunile

Continui prin a vă povesti puțin și despre pensiunile din nordul stațiunii Mamaia. Care de fapt sunt în Năvodari dar aici e altă discuție. Toți se prezintă cu localizarea în Mamaia Nord sau măcar Mamaia Sat. Nu există deocamdată oficial niciuna dintre acestea. Cel mai corect este să scrie Năvodari. În ultimii 6-7 ani cu accentul pe ultimii 2-3 au apărut sute (da, nu exagerez, sute) de pensiuni în această zonă. Unele mici, unele mari, unele colorate strident, altele nu. Un amalgam de culori, înalțimi și brizbrizuri care nu dau deloc bine. S-au parcelat la milimetru zonele, se construiesc unele langa altele sau peste altele fara sa se gandeasca la confortul si relaxarea pe care o dă in general o pensiune. Deja devine o aglomeratie urbană care sper că nu va sfarși ca zona de nord a stațiunii Sunny Beach cu cartiere de vile părăsite.

În final, pentru că da, se termină această lungă divagație, vreau să trag niște concluzii personale despre patronii din Mamaia. Vă rog să rețineți că nu-i bag pe toți în aceeași oală insă încerc să arat percepția majoritații lor.

 

I-as împărți în mai multe categorii:

  • patroni de hoteluri vechi care încearca să tină pasul cu noile construcții însă pierd teren din ce în ce mai mult din cauza apariției unor hoteluri cu spații de cazare mari și dotări/facilitați de ultima generație. Este greu să bagi aer condiționat centralizat într-un hotel care nu a fost construit pentru asta. Ce e de facut? Menținerea unei clasificări reale a hotelului undeva la 3, maxim 4 stele cu prețuri care să justifice calitatea spațiilor și serviciilor pe care le oferă. Și eliberarea de vechea lor meteahnă, “lasă că merge și asa” care îi va duce incet, incet spre cât mai puține venituri.
  • patronii de hoteluri noi. Sunt cei care au construit hotelul după standarde moderne ținând cont de un design, dar uitând uneori sau fiind prost sfatuiți cu privire la aspectele funcționale ale hotelului (gen pe unde intră angajații sau marfa). Aceștia sunt mai citiți, mai umblați, poate cu mai mulți bani dar trebuie să fie foarte atenți la serviciile oferite pentru a crea o locație cât mai atrăgatoare turistic. Faptul că ai cheltuit zeci de mii de euro să faci o cameră nu-ți aduce obligatoriu clienții la ușă.
  • dezvoltatorii imobiliari. Cei care au mirosit din timp potențialul zonei și au făcut blocuri de apartamente, fie de vanzare sau de inchiriat. Nu sunt prea multe de spus despre ei decât că nu țin cont DELOC de intimitatea celui care va ocupa spațiul prin lipirea efectivă a blocurilor unul de celalalt.
  • patroni de pensiuni care au făcut ceva bani din alte businessuri și nu au avut bani suficienți să-și facă hotel. Unii încearcă să le administreze singuri, ceea ce este o mare greseală, 80% din ei nu cred ca au habar de turism.

mamaia hoteluri dezvaluiri vacanta turisti rezervari plaja mare pensiuni apartamente litoral cazare informatii agentii experienta

Și acum câteva concluzii despre problemele patronilor din această zonă:

  • lipsa unor minime cunoștințe la foarte mulți dintre patroni despre cum ar trebui să funcționeze o locație de acest gen. Și aici mă refer în primul rând la construcție: când faci un geam al camerei care vede la 4 metri în alt geam nu este în regulă sau nu faci geamuri sau sistem bun de ventilație la băi (știți și voi cum miros unele băi neaerisite)
  • disperarea celor care fac pensiuni de a face cât mai multe camere în detrimentul unui spațiu verde unde să amenajezi frumos un loc de relaxare. În fond de asta aleg oamenii pensiunile, pentru intimitate și pentru a evita aglomerația din hoteluri. Cred că ar avea mai mult de câștigat mărind puțin prețul camerei dar având un spațiu de relaxare gen grădina, lounge cât mai atrăgător
  • lipsa cunoștințelor în domeniul turismului si al vanzărilor. Toți ne pricepem la turism, nu-i așa. Ce-i așa greu să-mi fac cont pe booking.com și infopensiuni.ro. Camerele se vând oricum în cele 3 săptămâni de full sezon. Dar ce te faci în restul sezonului de vară? Aștepți și te miri de ce nu ai pensiunea sau hotelul plin. Sau faptul că te-ai plimbat prin multe hoteluri din lume nu înseamnă că știi tu cum se face turism și dictezi politici, tarife și management.
  • neîncrederea pe care o au în oamenii cu experientă. Cum să-mi las eu hotelul pe mâna lui. Las că știu eu cum se administrează mai bine doar am experiență de afaceri de zeci de ani. Sună cunoscut?
  • salariile mici pe care le oferă. Aici e o problemă generală în industrie, dar Mamaia fiind foarte mult afectată de sezonalitate nu reușește să o rezolve. Cum văd eu rezolvarea: una foarte simplă aplicată deja de mulți care incearcă sa-și țină oamenii buni. Sistem de fidelizare și bonusare în funcție de performantă + beneficii generalizate la nivel de angajați.
  • Va mai dura până sa-și dea seama că dacă îi plătesc mai bine este posibil să caștige și ei mai mulți bani prin revenirea turiștilor, serviciile cumpărate

Razvan Dobre, manager hotel

mamaia hoteluri dezvaluiri vacanta turisti rezervari plaja mare pensiuni apartamente litoral cazare informatii agentii experienta

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *