Preferam să muncesc până la 12 noaptea în loc să fiu liber de 1 Mai 2020

#nefacembine
#nefacembine

Răzvan Dobre carte de vizită: “Lucrez în turism din anul 2000 și majoritatea experienței o am în Stațiunea Mamaia. Am început de la căratul bagajelor și am trecut prin recepție, rezervări, sales, marketing. Acum sunt Hotel Manager. Probabil mă voi opri când voi avea pensiunea, hotelul sau business-ul meu”

Da, am sperat până în ultima clipă. Și încă puțin după aceea. M-am ferit să vorbesc prea mult până acum despre criză. Eu sunt un optimist. Însă și un realist deopotrivă. Despre criza turismului de litoral vreau să vă vorbesc. Da, știu,este criză mondială de turism, europeană și națională. Se vorbește despre ea la știri în fiecare zi. Companii aeriene care dau faliment, hoteluri închise worldwide, agenții care nu pot returna banii clienților (pe bună dreptate). Eu vreau însă să vă vorbesc despre criza care mă afectează direct pe mine și pe mulți alții de pe litoralul Mării Negre.

Răzvan Dobre
Răzvan Dobre

În general, toată lumea ne privește cu invidie. Voi, cei  care stați la mare și toată ziua sunteți pe plajă și în cluburi. Da, poate o fi așa. Dar nu pentru cei care lucrează în turism. Noi suntem la muncă, zi de zi, toată vara, poate vedem plaja de două sau de trei ori și ieșim în club doar când nu suntem rupți de oboseală după o zi cu hotelul plin. Pentru ca voi să vă simțiți cât mai bine când veniți la mare, noi ne pregătim cu câteva luni înainte. Nu, nu stăm (toți) cu burta la soare prin țările calde toată iarna, cheltuind banii pe care i-am făcut vara trecută. Cine crede că hotelierii se îmbogătesc, din turismul de 2 luni, de la noi, se înșeală amarnic. Da, este un business profitabil pentru că altfel nu s-ar deschide hotelurile, dar nu este acel business care să aducă un profit foarte mare. Să vă explic de ce : pentru că noi avem venituri 2-  3 luni și cheltuieli 12 luni. Să nu credeți că pe timp de iarnă nu sunt cheltuieli. Acestea trebuie acoperite din veniturile din vară. Sau, în unele cazuri, acoperite de avansurile pe care le plătesc clienții pentru vara următoare (și o să vedeți cum ne afectează și asta).

Băncile nu (prea) vor să amâne credite, furnizorii îți trimit facturi, dar cel mai mare impact îl au anulările făcute de turiști

Dar ce ne facem când veniturile ne sunt amenințate brusc? Nu de concurență sau de vreme. Ci de o forță majoră pe care cu greu o puteai prevedea în orice variantă de buget ai fi gândit pentru acest an. În acest caz, te oprești, tragi aer în piept și întrebi ce este de făcut. Ai încasat bani din avansuri cu care te-ai apucat de micile renovări sau ai achitat investițiile stabilite din timp. Aveai programate interviuri și chiar date pentru angajarea personalului sezonier. Și dintr-o dată trebuie să spui stop. În prima fază ești puțin bulversat. Ce să faci? Oare chiar o fi așa de nasol încât să nu deschidem de 1 mai? Eeee, nu se poate. Cred că se rezolvă până atunci. Hai să amânăm puțin toate lucrurile. Abia când trece timpul și lucrurile se agravează, când sănătatea ta și a familiei tale, a tuturor colegilor și oamenilor este pusă în pericol, atunci începi să faci calcule. De acasă, din față calculatorului, mai puțin de la birou. Și toate calculele nu arată bine deloc oricum te-ai uita la ele. Băncile nu (prea) vor să amâne credite, furnizorii îți trimit facturi, dar cel mai mare impact îl au anulările făcute de turiști.

Hotel Nyota
Hotel Nyota

În mod normal, orice hotel primește rezervări și anulări. De obicei (spre binele hotelului) se primesc mai multe rezervări decât anulări. Însă este foarte trist să-ți vezi căsuța de mail plină doar cu anulări de rezervare. Pentru cei care aveau flexibilă data anulării nu este nicio problemă. Oricum rezervarea urma să fie garantată aproape de sosirea în hotel. Ce faci însă cu cei care aveau rezervări non-refundable sau Early Booking. Le dai banii înapoi? Care bani ? Cei pe care i-ai cheltuit cu pregătirile pentru noul sezon sau cu plata furnizorilor și salariilor. Da, banii încasați în avans de hoteluri se folosesc în general pentru pregătirea deschiderii sezonului. Eu nu cred că vreun hotelier de la mare ține banii încasați în avans într-un cont separate și are suficient capital încât să acopere cheltuielile din extrasezon. Vă spun asta pentru că sunt câțiva turiști (nu mulți) care nu înțeleg că nu le poți returna banii pe loc acum. În mod normal, returnăm banii imediat celor care anulează o rezervare care nu are penalizări, însă nu suntem într-o perioadă normală. Încercăm să-i asigurăm pe toți că vor primi banii înapoi cu siguranță. Aici am norocul să lucrez la un hotel la care clienții au înțeles în proporție foarte mare că pot schimba sejurul cu altă perioadă în locul returnării banilor. Le oferim și câteva facilitați suplimentare și discount-uri în cazul în care nu solicită banii înapoi, ci doar schimbarea perioadei. Așa este mai bine pentru noi și pentru ei.

Suntem toți în șomaj tehnic și nici măcar până pe plajă nu pot să mă duc de 1 mai

Să vorbim puțin despre perioada care urmează și apoi despre ce cred că o să întâmple în această vară. În două săptămâni este 1 mai. Este primul 1 Mai când stau acasă și nu la serviciu. Primul 1 mai de stat în casă din ultimii 20 de ani. Sunt fericit ? Nu! Aș fi preferat să stau la serviciu până la miezul nopții așa cum fac în fiecare an. Să văd că totul funcționează cum trebuie. Acum suntem toți în șomaj tehnic și nici până pe plajă nu pot să mă duc de 1 mai. Banii încasați de hotel însemnau o gură de oxigen. Aprilie, mai și iunie sunt luni de evenimente, conferințe și team buildinguri. Acum totul este egal cu zero. ZERO. Nu avem un an slăbuț în care nu prea a mers treaba, bla bla, bla etc. Este dezastru! De ce? Acum vine partea cea mai tristă. Pentru a deschide sezonul și a oferi servicii de calitate, noi angajăm personalul treptat încă de la începutul lunii martie. Cameristele pregăteau hotelul, făceau curățenie peste tot,iar  când ne apropiam angajam și recepționerii care să pună totul la punct. Cât de greu este să le spui acestor oameni că deocamdată nu-i mai poți angaja. Este foarte greu. Mai ales atunci când știi că ei muncesc doar vara și nu mai au niciun venit pentru că șomajul le-a expirat. În mod normal s-ar duce la vecinul tău. Dar și vecinul meu este în aceeași situație. Ce fac oamenii aceștia când nu au niciun fel de venit? Și ce faci tu când te gândești la ei, dar din păcate nu poți face nimic pentru că nu ai puterea să susții financiar atât de mulți oameni fără să ai venituri. Sunt o mână de angajați permanenți și te lupți să-i păstrezi pe ei. Da, este bun ajutorul dat de stat pe perioada stării de urgență. Toată lumea înțelege situația prin care trecem și se reduc cheltuielile la minim, dar ce facem după ce se termină starea de urgență. Pentru că nu vor năvăli turiștii la ușă pe 16 mai.

Veniți o zi, două, trei sau câte vreți și puteți! Ne ajutați și pe noi, cei de pe litoral, să menținem turismul în viață.

Cred că abia spre sfârșitul lunii iunie vom începe să mai avem turiști la mare. Și probabil ceva mai mulți în iulie și august. Pentru că am zis că sunt optimist sper să reușim să ne acoperim cheltuielile din acest an și atât. Estimez că vor fi multe hoteluri care vor deschide cu personal mult mai puțin față de anul trecut (da, afectând puțin calitatea serviciilor) însă nu-și vor permite mai mult. Anii trecuți ne plângeam că nu găsim personal pentru curățenie, pentru restaurant, etc. Anul acesta vor fi puține joburi libere și mai mulți care vor să lucreze pe litoral. În mod normal, aceasta este situația ideală pentru că îi alegi pe cei mai pregătiți, dar suntem departe de situația ideală.

Da, vom trece peste această vară!  Ne vom primi clienții cu zâmbetul pe buze, vom avea grijă de ei și de sănătatea lor (mai ales) și ne vom descurca cumva. Cu sacrificii mari și cu speranța că a fost doar un an…. de uitat cât mai repede. Așa că veniți la mare. Eu și echipa mea ne-am făcut planurile  astfel încât să avem servicii la fel de bune, să fiți în siguranță în hotel (din toate punctele de vedere, dar mai ales cel al sănătății) și să reușiți să vă destindeți și relaxați după aceste luni crâncene pe care le traversăm cu toții.

Veniți o zi, două, trei sau câte vreți și puteți! Ne ajutați și pe noi, cei de pe litoral să menținem turismul în viață și să putem să trecem peste această criză pentru a vă putea oferi momentele de relaxare pe care le căutați în vacanță.

Știm cum și putem să facem asta chiar și în această vară!

#totulvafibine