• Camere Live link="camereLive"
  • „Pentru destinația Mamaia-Constanța ambițiile ar trebui să fie mai mari”

    Mamaia
    0 Shares

    Călin Ile este un vechi colaborator al platformei funkytravel.ro. Expert în turism, Călin a spus lucrurilor pe nume. Vă las doar câteva titluri ca să înțelegeți cât de mult iubește turismul și cum încearcă să găsească soluții pentru creșterea și profesionalizarea acestui sector.

    Călin Ile
    Călin Ile, expert în turism

    Iar cartea de vizită a lui Călin Ile este impresionantă.

    Calin Ile a absolvit Facultatea de Turism a Universității de Studii Economice București în 1995. A absolvit școala pentru Manageri Internaționali de Hoteluri de la Universitatea Cornell și EHMI, dar a urmat cursuri de turism și la Școala Internațională Hotelieră Den Hauge. Din 2015, Călin Ile este președintele FHIR – Federația Română a Industriei Hoteliere. În 2020, a fost unul dintre fondatorii Alianței pentru Turism cunoscută și sub numele de APT, care încearcă să unească industria ospitalității din România. APT a elaborat, în timpul pandemiei de coronavirus,  documentul “SOS Turismul Românesc”, care a conturat zece soluții pe termen scurt și cincizeci de soluții pe termen mediu și lung pentru industrie. Călin este și membru al consiliului de conducere al Confederației Patronale Concordia, una dintre cele mai importante organizații patronale pentru dialog social. V-am făcut această introducere pentru a înțelege că opinia lui Călin lle despre turismul românesc este una extrem de calificată.

    La jumătatea lunii octombrie, numele lui Călin Ile a apărut într-un comunicat de presă al Organizației de Management al Destinației Mamaia-Constanța prin care se preciza că firma sa va elabora și implementa strategia de dezvoltare și marketing turistic la nivel local. Tocmai de aceea, am vrut să aflu de la Călin Ile care sunt planurile pentru această zonă de litoral.

    O primă întrebare Călin,  care este cel mai mare plus al destinației Constanța-Mamaia și cum îi veți face pe români și străini să-l vadă în marea de știri negative?

     

    Constanța – Mamaia reprezintă cea mai importană zonă turistica a Romaniei plecând de la numărul unităților de cazare, la numărul turiștilor, restaurantelor și atracțiilor. Este cea mai atractivă parte a litoralului românesc la care se ajunge ușor cu trenul sau mașina, are această poziționare specială între lac și mare și vine cu un istoric relevant de destinație turistică de peste 100 de ani.

    Pentru a-i face pe turiști să vadă mai degrabă avantajele decât minusurile cu care vine această destinație specială, ar trebui ca toată construcția noastră de comunicare, strategia de marketing să fie concentrată în primul rând pe consumatorul de servicii turistice, adică pe turist.  Să comunicam direct cu turistul, să vedem ce așteptări are acesta înainte de orice altceva, iar pe urmă să răspundem așteptărilor acestora prin serviciile oferite, prin investițiile derulate și prin mesaje clare și bine adaptate fiecărui segment de turiști.

     

     

    Dacă tot am povestit de plusuri, hai să vedem minusurile și cum pot fi acestea îndreptate ?

     

    Evident că există și minusuri care vor fi evidențiate cu siguranță de cercetările pe care le vom face înainte de a schita strategia de turism. Așa ca o părere personală aș spune că haosul urbanistic la care a fost expusă stațiunea Mamaia în ultimii ani, reprezintă cel mai mare minus care va putea fi greu remediat. Dar există soluții și pentru acest lucru.

    Pe urmă, faptul că o perioadă lungă de timp a fost imposibil să unim operatorii de turism în vederea susținerii unei strategii comune de destinație reprezintă un mare minus pe care sperăm ca actualul OMD să îl indrepte. Nu poți înregistra progrese ca destinație dacă fiecare urmărește doar interesul individual și nu interesul comun. E vorba de acel greater good pe care trebuie să îl găsim împreună.

    M-aș opri la aceste doua deficienșe pentru moment, prefer să auzim vocea turistului prin intermediul cercetărilor pe care le vom face și atunci vom aborda exact respectivele teme în discuțiile noastre.

    “Destinația Mamaia-Constanța, ambițiile ar trebui să fie mai mari”

    În cât timp va avea destinația Constanța-Mamaia o strategie de dezvoltare și marketing turistic ?

     

    Termenul contractual de elaborare a strategiei este de 5 luni, între 1 noiembrie și 31 martie 2024. Aș vrea însă din capul locului să spun că strategia de dezvoltare și marketing turistic nu poate face mare lucru fără o implementare pe măsură. Este ca și cum am avea o mașină super performantă, cu punctul de destinație deja configurat pe waze, dar fără șoferul care să ne ducă la acea destinație. Ah, și mai este ceva important, ca acea mașină să aibă combustibilul necesar pentru deplasare și aici mă refer la resursele umane și financiare menite să implementeze strategia de care vorbim.

     

    Este adevărat că litoralul românesc trăiește doar din tichetele de vacanță ? Asta ne dorim ca și destinație ?

     

    Nu este adevarat că litoralul trăiește doar din tichete, dar este adevarat că tichetele reprezintă o piața importantă pentru turismul de vacanță din România. Anual statul român acordă cca 500 milioane euro pentru vouchere din care se consuma cca 80%, adică în jur de 400 mil euro. Piața hotelieră din România reprezinta cca 1,6 mild euro, iar restaurantele din Romania au încasări de cca 3,5 mild euro.

    Sunt însă de părere că a venit vremea ca politica voucherelor de vacanță trebuie regândită. Pe de o parte, trebuie concepută în așa fel încât să își atingă scopul social pentru care au fost create și anume, să ajute populația de un nivel economic scăzut să beneficieze totuși de vacanță cu scopul refacerii mentale și fizice. Pe de alta parte, voucherele de vacanță nu au voie să ducă la alterarea produsului turistic cu care se prezintă destinațiile din România.  O soluție ar fi poate ca voucherele să fie aplicabile doar în anumite perioade de timp (extrasezon spre exemplu).
    Personal cred că pentru destinația Mamaia-Constanța ambițiile ar trebui să fie mai mari și să se poziționeze spre segmentele de clientelă mai potente financiar și nu spre cele dependente de voucherele de vacanță, dar vom vedea ce ne vor spune cercetările sociologice pe care le vom face ca fundament al viitoarei strategii.

     

    “Nu poți să spui că reprezinți o destinație atractivă când înregistrezi doar 34442 turiști străini la final de august, conform INS.”

    Cum creștem numărul turiștilor străini? De ce ar alege Constanța și Mamaia și nu Bulgaria sau Turcia ?

    Asta este una dintre cele mai mari probleme ale litoralului românesc, lipsa turiștilor străini. La 8 luni, județul Constanța are mai puțini turiști străini decât Iași, Prahova, Mures, Ilfov sau Timiș, ca să nu vorbim de Brașov, Cluj, Sibiu sau București.. Nu poți să spui că reprezinți o destinație atractivă când înregistrezi doar 34442 turiști străini la final de august, conform INS.  

    Cauzele sunt multiple și rezolvarea lor cere în primul rând o schimbare de abordare, o ieșire din starea de amorțire și de automulțumire că oricum avem cei mai multi turiști români. De la asta ar pleca toate, de la ambiția, dorința de a aduce și străini pe litoral, urmate evident de o strategie bine gandită,o implementare corectă și o alocare de resurse pe măsura obiectivelor asumate.

    Alegerea Constanței (Mamaia) poate fi susținută de multe argumente chiar și față de Bulgaria sau Turcia și aceste argumente trebuie scoase în față și promovate către piețele potențiale. La prima strigare, aș spune că orașul Constanța (incluzând și stațiunea Mamaia) trebuie să aiba grijă de autenticul local și pentru asta aș vedea urgent un plan de punere în valoare a patrimoniului istoric, cultural, diversitatea etnică și ceea ce aduce asta în gastronomie, cultură, tradiții, etc. Sunt curios dacă exista cineva care s-a gândit cum va fi gestionat Cazinoul din Constanța odată ce CNI va finaliza lucrarile in martie- aprilie 2024. Această imbinare a autenticului local cu plăcerea unei vacanțe la mare si cu atmosferă specifică de litoral ar putea găsi ecou în rândurile unei clientele mai largi (atât români cât și străini) decât cea focusată exclusiv pe lunile de vârf de sezon.

    Mamaia era una dintre destinațiile aflate oricând în atenția turiștilor români, iar acum pare că se propaga doar știrile negative. Ce s-a întâmplat de s-a ajuns aici ?

    Cred că și aici e vorba de o combinație de factori, lipsa unei autorități credibile care să vorbească în numele destinației fiind unul din acești factori . Asta a făcut să nu existe un mesaj coerent și puternic, au fost mesaje multe, dar slabe, venite pe diverse canale (autorități publice, operatori de turism, jurnaliști, social media) și care nu au găsit numitorul comun și nici credilitatea necesară pentru a estompa curentele negative de opinie de care spuneați.

    Pe de alta parte, comunicarea singură nu poate anihila anumite semnale date de turiștii noștri, cum că ar fi scăzut calitatea serviciilor sau că prețurile ar fi crescut mult peste așteptările lor.

    Strategia de marketing și existenta unui OMD puternic poate ajuta mult aici prin anticiparea unor posibile puncte vulnerabile, abordarea lor din timp și schimbarea strategiei de comunicare dintr-o strategie reactiva ( de raspuns la criză) într-una activă ( de lansat subiecte și teme de discutie în avantajul destinației). Asta cred că va răspunde și la posibila dvs întrebare despre existența  unor detractori ai turismului românesc, despre sabotajul constant la care este supus litoralul și turismul românesc.

     

    "Batumi – Georgia, are peste 10 hoteluri de 5 stele de lanț internațional. Ce au ei si nu avem noi (încă)? "

    Dacă ai avea fonduri, ai deschide un hotel în Mamaia sau Constanța și de ce?

     

    Raspunsul este evident DA și dați-mi voie să vă dau doar 5 motive care justifică acest răspuns venit din experiența mea de hotelier de mai bine de 25 ani și care astăzi își exercită cea mai mare parte din activitate în consultanță acordată investitorilor în hoteluri.

    1. Este o piață mare – peste 5 milioane înnoptari pe an în județul Constanța reprezintă o cifră care să îți permită sa îți găsești locul potrivit și să  câștigi bine dacă faci o investiție pe masură. Ca dovadă, sunt mulți operatori pe litoral care ne arată că se poate și că acolo unde sunt servicii de calitate turiștii vin negreșit.
    2. Nu exista încă (din păcate) hoteluri de lanț internațional în Constanța (cu o singură excepție) – asta reprezintă o mare nișa. Spre exemplu Batumi – Georgia, are peste 10 hoteluri de 5 stele de lanț internațional și este tot oraș la Marea Neagră, cu climă aproximativ identică, dar cu o populație la jumătate. Ce au ei si nu avem noi (încă)? O strategie bine pusă la punct și o implementare pe masură.
    3. Vacanțele de sun&sea – reprezintă în continuare atracția numărul 1 pentru locuitorii Europei, înainte de city break sau vizite la rude/prieteni. Conform Eurostat.
    4. In condițiile schimbărilor climatice sezonul se va extinde la mai mult de 3 luni, cu siguranță.
    5. Mamaia-Constanța are un potențial extraordinar pentru dezvoltare turismului de MICE în extrasezon asa cum o fac multe alte destinații de litoral. Este aproape de București și se ajunge ușor, are capacitate mare de cazare, apare în curand o sală mare polivalenta în oraș, deci un hotel bine gândit pe segmentul leisure + MICE ar funcționa fără îndoială.

     

    Închei prin a vă multumi pentru intrebari, vă marturisesc ca sunt impresionat să văd interesul dvs aparut la mai puțin de 24 de ore de la semnarea contractului între firma câștigătoare Brandberry și OMD Constanța Mamaia. Avem nevoie de implicarea formatorilor de opinie în a susține acest demers și de aceea vă multumesc încă o dată pentru implicare. Rugămintea mea însă, este să așteptăm ca strategia să se contureze în urma etapelor de cercetare și consultare asumate și să ne bazăm pe rezultatele izvorâte de acolo mai degrabă decât pe opiniile subiective exprimate de mine în acest interviu.

    Avatar
    Adrian Gorpin

    Lucrez de mai bine de 20 de ani în media. Am început la TV Neptun, iar 18 ani am lucrat la Pro Tv. În fiecare an, încerc să văd ce lucruri bune s-au făcut pe litoral, ce trebuie îndreptat şi dacă există modele pe care le putem urma. Funkytravel.ro este o „coală” digitală în care vei descoperi analize despre turism, interviuri cu oameni care lucrează în acestă industrie, ponturi de cazare, dar şi câteva dintre aventurile pe care le-am trăit