• Camere Live link="camereLive"
  • Analiză: Dacă vrea să se dezvolte, destinația Mamaia-Constanța este obligată să atragă turiști străini

    Bursa Internațională de Turism de la Berlin
    0 Shares

    Profitând de prezența reprezentanților OMD Mamaia-Constanța la Bursa Internațională de Turism de la Berlin, acum este momentul potrivit să explic de ce cred că această destinație trebuie să devină mai vizibilă pe piețele externe, nu doar pe cea internă. În plus, nu ar trebui să se mulțumească doar cu modesta promovare de care beneficiază în prezent la Berlin, ci să investească masiv în marketing digital în întreaga Europă.

    Bani mai mulți, rezervări mai puține!

    Dacă analizăm cifrele furnizate de cele mai puternice agenții de turism, Litoralulromanesc.ro și Paradis Vacanțe de Vis, observăm că valoarea încasărilor din rezervări pentru 2025 este mai mare față de 2024, cel puțin până în acest moment. Totuși, această creștere nu se datorează unei explozii a rezervărilor, ci majorării tarifelor.

    Această tendință nu este nouă, ci s-a conturat imediat după pandemie, când restricțiile de călătorie au fost eliminate. Mai mult, reducerea valorii tichetelor de vacanță și introducerea coplății pentru a beneficia de acestea au diminuat și mai mult numărul turiștilor români.

    Tot litoralul concurează pentru aceiași turiști români

    Să analizăm datele statistice oficiale. Populația României este de aproximativ 19 milioane de persoane. Dintre acestea, în medie, doar 1,5 milioane ajung pe litoral în fiecare sezon estival. Anul 2024 a fost chiar unul bun. Potrivit Institutului Național de Statistică, în județul Constanța au fost înregistrați 1,7 milioane de turiști români în cele 12 luni ale anului trecut. Capacitatea de cazare oficială a fost de 118.193 unități.



    Dacă luăm în calcul sezonul turistic (1 mai – 30 septembrie), rezultatele sunt următoarele:

     

    1. O cameră a fost ocupată, în medie, 46 de nopți pe durata sezonului, presupunând o durată medie a sejurului de 3,5 nopți per turist.
    2. Dacă fiecare cameră a fost ocupată de o familie de două persoane, atunci o unitate de cazare a fost ocupată, în medie, 23 de nopți pe durata sezonului.

     

    Cel mai realist scenariu este cel de la punctul 2, iar acest rezultat arată clar că niciun hotel nu poate supraviețui ca afacere la o asemenea medie de ocupare. Singura variantă de profitabilitate ar fi ca tariful pe noapte să fie de 500 de euro. Mă îndoiesc că există cineva care să creadă că acest lucru este sustenabil.

     

    La Berlin, standul României este plin de munți… de parcă nemții n-ar avea

    Revenind la Bursa de la Berlin, să discutăm despre atragerea turiștilor străini. Aceasta este considerată cel mai important eveniment de profil din lume, fiind o platformă esențială pentru promovarea ofertelor turistice globale.

    Standul României a costat peste 300.000 de euro, bani suportați de Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului. România a avut alocați 252 mp, unde sunt prezenți 36 de parteneri co-expozanți (reprezentanți ai autorităților publice locale, federații și asociații patronale din sectorul turistic, precum și operatori economici).

    Chiar dacă destinația Mamaia-Constanța este reprezentată de OMD la Bursa de la Berlin, vizual, prezența litoralului în standul României este modestă, ca să nu spun inexistentă. Standul este dominat de imagini cu munți, de parcă nemții nu ar avea propriile lor peisaje montane impresionante. 

    Bursa Internațională de Turism de la Berlin

    Litoralul este prezent doar printr-un clip difuzat pe monitoarele standului. Și cam atât. Adevărul este că nemții nu iubesc soarele și marea… deloc!

    Litoralul trebuie să își creeze propria strategie de promovare internațională

    Consider că litoralul românesc nu mai are ce căuta la târgurile interne de turism, dar sunt complet de acord că Mamaia și Constanța ar trebui să profite din plin de participarea la evenimente internaționale. Costurile pentru astfel de participări sunt relativ mici – plătim doar transportul și cazarea delegației din bani locali –, dar acesta este doar un prim pas într-o lume în care alte țări investesc milioane de euro pentru a atrage turiști străini.

    După participarea din 2023 la aceeași Bursă de Turism de la Berlin, numărul turiștilor germani care au ales litoralul românesc în 2024 a crescut de la 3.387 la 3.675. Deși procentual pare o creștere sănătoasă, de 8,5%, în cifre absolute, rezultatul este de-a dreptul ridicol. Probabil, abia ne-am acoperit costurile cu transportul și cazarea delegației, cu un mic surplus pentru o halbă de bere.

    Ce trebuie făcut?

    Nu trebuie să reinventăm roata! Putem lua exemplul vecinilor noștri – Bulgaria, Turcia, Grecia.

     

    Reprezentanții OMD-urilor de pe litoral trebuie să înțeleagă că, în ceea ce privește piața internă, pot concura între ei pentru a atrage turiști români, promovându-se individual. Însă, pe plan internațional, trebuie să colaboreze și să creeze o singură destinație unitară: Riviera de la Marea Neagră, Litoralul Românesc sau orice alt brand bine gândit.

     

    Altfel, vom continua să avem din ce în ce mai multe camere goale pe litoralul românesc.

     

    Adrian Gorpin

    Lucrez de mai bine de 20 de ani în media. Am început la TV Neptun, iar 18 ani am lucrat la Pro Tv. În fiecare an, încerc să văd ce lucruri bune s-au făcut pe litoral, ce trebuie îndreptat şi dacă există modele pe care le putem urma. Funkytravel.ro este o „coală” digitală în care vei descoperi analize despre turism, interviuri cu oameni care lucrează în acestă industrie, ponturi de cazare, dar şi câteva dintre aventurile pe care le-am trăit