Efectul prelungirii anului școlar: Lovitură de 50 de milioane de euro dată turismului

Hotel Dorna

Cum probabil știți, Ministerul Educației a anunțat noua structură a anului școlar. Astfel, Evaluarea Natională pentru elevii de clasele a VIII-a va avea loc între 22 – 25 iunie 2021, iar Bacalaureatul va debuta cu probele scrise între 28 iunie și 1 iulie. Elevii care nu se încadrează în aceste categorii vor intra în vacanța de vară pe 25 iunie 2021, cu o săptămână mai târziu decât în anul 2020. Poate veți spune că cinci zile de școală nu au cum să afecteze sezonul turistic, dar cifrele arată că lucrurile sunt îngrijorătoare.

43% dintre turiștii români vin în vacanță la mare însotiti de copii.

Conform unei cercetări realizate de litoralulromanesc.ro pe un eșantion de 59.000 de rezervări, 43% dintre turiștii români vin în vacanță la mare însotiti de copii.  35% dintre acești copii sunt școlari. Cred că deja înțelegeți unde vreau să ajung! Să mergem mai departe cu cifrele și vă reamintesc că vacanța de vară se va lua mai târziu cu o săptămână. Până la 25.03.2021, au fost făcute rezervări pentru 40% din capacitatea totată de cazare de pe litoral, fix în săptămâna de școală prelungită de Ministerul Educației. Și să ajungem la bani! Valoarea totală a rezervărilor făcute pentru perioada afectată de această măsură este de …50 de milioane de euro. Da, ați citit bine! Asta poate fi pierderea litoralului dacă toți cei care au copii renunță la acea săptămână de vacanță.

Dar să nu-i plângem pe hotelieri, haideți să vedem cine pierde cu adevărat!

Luna iunie este recunoscută ca fiind cea cu prețuri de început de sezon estival. O perioadă în care, dacă ai noroc de temperaturi ridicate, îți poti face concediu la mare cu o sumă decentă. 90% dintre rezervările făcute pentru acestă perioadă sunt realizate în campanii de early booking cu politici tarifare NERAMBURSABILE.

Adică, turistul și-a asumat un risc atunci când a cumpărat-o! Bun! Să spunem că pe hotelier nu-l interesează, ceea ce nu este însă adevărat! Un client nemulțumit, va rămâne nemulțumit chiar dacă nu este din vina hotelierului! Și atunci parcă văd că jumătate din elevii din România nu vor mai merge în ultima săptămână de școală pentru că se vor “îmbolnăvi” subit. Din nou, nu este corect! Dar dumneavoastră ce ați face în locul părinților care își dau seama că pot pierde singura vacanță pe care și-o permiteau anul acesta ?

Să mergem mai departe! Cei care, de obicei, aleg capetele de sezon, nu-și permit o vacanță pe litoral între 15 iulie – 15 august. ” Această măsură lovește în turistul român care și-a făcut deja rezervarea și care, dacă va dori să-și aleagă o altă perioadă, va fi nevoit să plătească diferența de preț. De asemenea, nu există certitudinea că aceștia își vor putea reprograma concediile la locurile lor de muncă., spune Ionuț Nedea, CEO al companiei litoralulromanesc.ro

Ionuț Nedea

Prin urmare, această măsura nu crează doar un mediu de afaceri incert, ci bulversează profund piața și aduce deservicii tuturor actorilor implicați în lanțul comercial. Mai simplu spus pierderi directe atât mediului de afaceri cât și turiștilor.

“În acest moment, nu mai există resurse pentru acoperirea unor pierderi suplimentare”

Hai să vedem de ce sunt supărați până la urmă toți cei care au afaceri pe litoral. Măsura de modificare a anului școlar, vine la scurt timp după dispariția voucherelor de vacanță. Nici nu și-au revenit bine după primul pumn luat în stomac că iar au fost obligați să calculeze următoarele pierderi.  Și nu vorbim doar de companiile care le vând românilor vacanțe pe plan intern.

Toate afacerile se construiesc și se gestionează într-un mediu predictibil, tocmai de aceea în momentul în care ministerul educației a anunțat structura anului școlar, hotelurile și operatorii din turism au elaborat strategiile comerciale, bugetele, politica de contractare în raport cu datele comunicate de minister. Tot în baza acestor date comunicate, au fost semnate contracte charter în valoare de sute de milioane de euro, atât pentru destinațiile din România, cât și pentru cele externe. Aceste contracte  presupun plata integrală a serviciilor contractate și  garantarea acestora de către touroperator în proportie de 100%. Cu alte cuvinte, au fost angajate credite și s-au elaborat bugete, s-au alocat resurse și s-au demarat investiții. Vă sună cunoscută situația din 2020 când zeci de companii aeriene și agenții de turism nu au mai putut da banii înapoi clienților când au fost introduse restricțiile cauzate de pandemie. Iată de ce!

În acest moment, nu mai există resurse pentru acoperirea unor pierderi suplimentare. În contextul general în care vedem că țările din jurul nostru fac eforturi uriațe la nivel guvernamental pentru susținerea și promovarea sectorului turistic, România se încadreaza în paradigma unei politici orientate împotriva turismului și a turistului atât prin proiectarea unui stigmat asupra turiștilor care vor să plece în vacanță în această perioadă, cât și prin adoptarea unor măsuri ce au ca efect împiedicarea desfășurării activității sau diminuarea semnificativă a potențialului de piață. mai spune Ionuț Nedea.

Și dacă nu era de ajuns, iată aici și ce planuri “mari” are Ministerul Economiei pentru atragerea turiștilor străini.